torsdag 15 december 2011

VFU diagnos


Jag har på min VFU varit i en F-1 klass. Eleverna hade inte jobbat så mycket geometri innan. Jag skapade därför detta testet som jag lät vara en del min diagnos tillsammans med en diskussion kring geometriska former. Detta hade jag sedan som underlag när jag planerade min undervsining.

Sen hittade jag ett riktigt roligt interaktivt matteprogram på UR. Det är inget jag har använt i någon undervisning, men jag tyckte det var en rolig grej. Det går ut på att man ska välja ut en mamma och en pappa som är olika geometriska figurer. Dessa två figurer blandas sedan samman eller som det heter i spelet "gör barn". Barnet blir sedan en korsning av sina föräldrar. Vid första anblicken kan det verka ganska oseriöst och mest som en rolig grej, men det finns en handledning till programmet och jag tror att om man använder det på rätt sätt kan man säkert diskutera de olika former som blir. Spelet hittar du här: http://www4.ur.se/matte/gorbarn.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar